الاثنين، 27 يونيو 2022

معلش يابنت افندينا/صابر قناوى/مؤسسة الوجدان الثقافية


 بقلم شاعر صابر قناوى

معلش يابنت افندينا ....................... الجزء الاول رقم1
غلطه
عومت فى بحور غرامك
ولا
لقيت مرسه ولا مينا
ليه
بتبصيلى من عالى
ليه
تشترى وتبيعى فينا
علشان
أنا بقدف بقارب
وانتى
راكبه سفينه
معلش يابنت افندينا
بتنام
على ريش نعام فرش مراتب
وليكى
وصيفه وكمريره
وليكى
داده مجلعاكى
ومعاكى
تلفوان وفراش وكاتب
أنا
غلطان مابصيتش لحالى
بنام
على سجاده وحصيره
........معلش يابنت افندينا
ساكنه
فى فلا فيها حمام سباحه
وفيها
جنينه وبستانى
ومعاكى
سواق وسياره
وأحدث
موديل يابانى
وانا
بيتنا من جلوس وطين وحمار راكب
..........................معلش يابنت افندينا
الفطور
رمون جليسه من أعظم حلوانى
ولغده
استكوزه وكفيار
ولفاكها
كريز وكايى من أعظم فكهانى
أنا
باكل مش وفول بلزيت حار
أنا
غلطان بصيت فى عالى
...................معلش يا بنت افندينا
كلمات الشاعر صابر قناوى شاذلى جزء رقم 1

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق