الاثنين، 1 مارس 2021

قصيده بعنوان (ردى بكلام؟!) ترنيمات وخواطر.بقلم خيرى حسنى...

 قصيده بعنوان

(ردى بكلام؟!)
مختصر ويفيد.
كتر الكلام.
لا بيقدم ولا
يأخر.
وبلاش عقلك
يروح لبعيد.
أصل الحياه.
أخد وعطا.
مش كل حاجه
تعقيد.
خير الكلام.
ما قل ودل.
أوجزي
أيوه أوجزي.
وياريت مفيش.
تنهيد.
أنا لا في
حيل لمناهده.
ولا طايق.
روحي وشويه
كمان وهاتخنق.
من إل في
ويزيد.
أنا نار.
جوايا شلال
بيصب فى
قلبي.
شايل هموم
الزمن.
وكأنى مديون.
له وعايش
حياتى تسديد.
إمبارح.
وقبله والنهارده.
وجايز يكون
بكره.
نسخه طبق
الأصل.
وعيني مش
شايفه جديد.
إذا ردى.
بكلام مختصر.
ويفيد.
قولى وإنطقى.
وبلاش تتمتى.
وياريت كمان
ما نعيد.
حفظت كل
الكلام.
هات هات
هات تلت
حروف من
كل اللغات.
سمعتهم ليكى
وحفظتهم
زي إسمى.
وكأنى فى
إمتحان مع
إنى كنت
بليد.
في إيه تانى.
تخدوه غير
حبة عجز
وشعر أبيض.
وضهر إتعوج
وإتقوس.
ووجه كساه
تجاعيد.
كان عودى.
صلب.
للهمم أنا
بشر لحم
ودم عمرى.
ما كنت حديد.
الحب فين
مننا والحنان
والعشق
إل بنسمع
عنه ونقراه
فى الكتب.
ولا عايشه
بدون قلب
لا فيه شريان
ووريد.
ولا النكد والعقننه.
دول هما عندك
عيد.
حبيبتى.
بالمختصر.
أنا سلمت فى
المعركه.
ورفعة راية
الإستسلام.
خلي المعامله
طيبه وحنينه.
دا الرحمه
حلوه إرحمى.
حرام تعاملينى.
كعبيد.
حياتنا إيه.
فى عمرنا
غير ساعه.
والموت واقف
على الباب
فى لحظه
بيجي وقت.
الإله مايريد.
إذا ردى
بكلام مختصر
ويفيد.....)
1/3/2021
ترنيمات وخواطر.بقلم)
خيرى حسنى..............)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق