الأربعاء، 20 مارس 2024

جراب الحاوي ـــــــــــ محمود عفيفي دومه


 (..جراب الحاوي..)١٥٢

طلع الحاوي عنده بلاوي
تحت.... طاقيته
رابط الدنيا... ومجررها
ببكره.......... خيطه
ويمشيها .ويحركها
ويقومها ...ويبركها
عارف ضحكها... ويا وعراكها
وكل .حركه ...عارف.محركها
من .كتاكيته
اصله ..غاوي
يعمل. حاوي
ويلون حيطه
ينفخ..... ناره
ويأيد في شراره
ناسج ..حواديته
كل حكايه ليها تفسير
لو جيت نواحيه
كان... ف الشارع
ولا... في..... بيته
حد يقوله ياعم الحاوي
لم ..جرابك. وبعفاريته
اصل جد العفريت
ده ...انا..... عارفه
اسأله هايقول انا..ربيته
وان ..الجن.. ال.. بيجننا
انا ال حرقته ع النار وشويته
وحد. برده يقول للحاوي
ال كتبته.. انا برده قريته
وخدت .ال انا عايزه منه
والباقي ف. السله رميته
وان اخرامك جوه المركب
خرم بخرم انا.. سديته
وان كل. عمايله السوده
راحه .تخبط ..ع باب بيته
وماتخلي اخضر ..ولايابس
وهاتدردك
كل قالب. طوب.. م حيطه
وادعو معايا علي جن الحاوي
وقولوا معايا يخرب بيته
والنار.. ال بيفنخ..... فيها
لايطفيها
............لا تولع... بيته
بقلمي/محمود عفيفي دومه

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق