الثلاثاء، 31 أكتوبر 2023

طريق حياتي دخان يا حاتي بقلم الكاتب عبدالله النجار

 طريق حياتي دخان يا حياتي

طريق حياتي كشف لي ذاتي
كان نفسي أجمع نيلي وفراتي
كان نفسي أجمع البيت دا كله
فــ ساعة واحدة تظبط ساعتي
لكن مشفتش غير بس سلطة
ركز معايا ألوان كتيرة بعديها زلطة
فتحت دماغي غلبان يا طفلي
تصرخ تغاغي سلطاني قالي
اوعاك تلاغي ..حلمك دا لاغي..
عيزك تملي تفضل تجلي ..انسى اللي عندك خدر وعلي.. شم الراويح من غير فضايح وردي وفلي.. وأنا كنت رايح لدنيا تانية تايهه الملاح كان إيه حاصلي كان نفسي أنسى فقري وذلي .. أنت اللي ظالم لو أنت فاهم دول كلمتين الأقصد منهم أفش غلي ..
مقامه عالي حاطط في جيبه نفيس وغالي كرباجه ناري لعيب أتاري راكب فراري.. غلب حماري يمشي فوقي وأنا تحت أرضي غطاس مجاري ..
قرصان سفينة .. شد السرينة ضرب وقالي بالمر حلي.. البحر ليهم الموج حاميهم ساكن مارينا وأنا واللي زي الخوف عمينا..
ظالمة الماسعي احتل بيتي حية وأفاعي سارق متاعي لبن مراعي خط دفاعي حول نشاطه انتاج زراعي .. لحد امتى هفضل أهاتي خدت نصيبي دخان يا حياتي.
// عبدالله النجار
Peut être une image de 1 personne, skateboard et route

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق